Коректна лексика та комунікація

Як комунікувати так, щоб нікого не образити?

Інклюзія – це процес включення всіх осіб в соціум. 

Інклюзія передбачає рівні можливості для кожного для самореалізації, пересування, дозвілля, спілкування тощо.

Кого це стосується:

Людей з інвалідністюЛюдей різної статіЛюдей різних національностей та етнічних групЛюдей різної сексуальної орієнтаціїЛюдей різного віросповіданняІнших категорій осіб

Маломобільні групи населення (МГН)

Маломобільні групи населення (МГН) - особи, які відчувають труднощі при самостійному пересуванні, орієнтуванні у просторі, отримання необхідної інформації та послуг.
Памʼятайте! Поняття «маломобільні групи» часто плутають, вважаючи синонімом до поняття «люди з інвалідністю». Проте це не так.
30-50% українців можуть вважатись маломобільним в тій чи іншій мірі.

Коректна термінологія

ПРАВИЛЬНО

    Людина з порушеннями зору
    Людина з глибокими порушеннями зору
    Незрячий
    Людина з повною втратою зору
    Людина зі зниженим зором
    Людина з інвалідністю

НЕПРАВИЛЬНО

    Сліпий
    Людина з вадами зору
    Інвалід
    Людина з обмеженими можливостями
    Людина з особливими потребами
    Інклюзивна людина

Корисна інфо-пам'ятка:

Illustration
Illustration
Illustration
Illustration
Illustration
Illustration
Illustration
Illustration

Деякі рекомендації з комунікації

В комунікації уникайте проявів зайвої жалості, проте також не треба проявляти підкреслене захоплення та героїзацію людини на кшталт "Ти такий молодець, що зміг прийти сюди!"

Уникайте порушення особистого простору людини – не хапайте людину та не тягніть її в бік, куди вам здається, що їй потрібно. Памʼятайте, що тростина незрячої людини також є недоторканою.

При зустрічі з незрячим, якщо ви припускаєте, що він може не впізнати вас, привітавшись з ним, назвіть себе. Не пропонуйте «Впізнай мене!»

Якщо навколо багато людей і шумно, дайте зрозуміти, що ви звертаєтесь до незрячої людини - наприклад, торкнувшись до плеча чи ліктя.

В розмові звертайтесь безпосередньо до незрячої людини, а не до її супроводжуючих чи родичів. Крім того, у спілкуванні з незрячою людиною дивіться на неї, а не вбік, так само, як спілкуєтеся зазвичай.

Не уникайте звичних слів «Подивись», «Розглянь», «Дивитися», «Бачити».
Не потрібно заміняти ці звичні слова альтернативними на кшталт “Чи слухав ти цей фільм?” чи “Помацай, як це виглядає”.

Якщо ви хочете допомогти незрячій людині, спочатку запропонуйте допомогу – не потрібно одразу надавати її, не уточнивши, чи вона потрібна.

Не ображайтесь, якщо вам відмовили, адже, можливо, просто зараз людині не потрібна допомога, але це не значить, що її не потрібно запропонувати наступного разу.

Якщо вам потрібно зорієнтувати людину у напрямку або ж вказати на щось, не використовуйте абстрактних слів на кшталт “тут”, “там”, “туди”, “сюди” та не показуйте на предмети рукою. Натомість поясність максимально конкретно - “перед вами на столі лежить документ”, “перед вами спинка стільця”, “ви можете повернути направо та пройти прямо 3 метри до входу”

В жодному разі не штовхайте її в спину, щоб показати напрям руху.

Не кажіть незрозумілі попередження на кшталт “Обережно!”, натомість конкретно пояснюйте, яка саме перешкода попереду - наприклад, “Сходинка вгору”.

Під час супроводу ви маєте рухатись на пів кроку попереду та вчасно попереджати про перешкоди.

Не залишайте будь-де предмети, які можуть заважати орієнтуванню і пересуванню незрячих, а також не залишайте двері напіввідчиненими.

Корисні матеріали:

Залишилось питання до нас чи гіда?Просто відправ нам його у формі нижче й ми обов'язково відповімо!

Дякуємо!

Ми зв'яжемось з вами найближчим часом.

Can't send form.

Please try again later.

Хочете більше інформації?Підписуйтесь на наші соціальні мережі:

Made with